De eerste maandag van het jaar is er normaal traditioneel het “ambtenarenbal” van de Vlaamse overheid. De voorbije jaren kon je in “Het Journaal” dan steevast rekenen op beelden van dansende ambtenaren, maar het bal is voor het eerst in 52 jaar geschrapt. De Vlaamse overheid plant geen alternatief, ambtenaren zullen moeten wachten tot volgend jaar.
Uit een rondvraag van “De wereld vandaag” op Radio 1 blijkt heel wat bedrijven voor een “e-peritief” hebben gekozen: medewerkers krijgen een pakket toegestuurd met iets te eten en te drinken, en tijdens een videovergadering heft iedereen samen het glas. Wetenschappers hebben echter al bewezen dat een Zoom-vergadering nooit een waardig alternatief zal worden voor echt fysiek contact. Daarom zijn heel wat bedrijven op zoek gegaan naar creatievere alternatieven.
(Lees verder na het audiofragment uit “De wereld vandaag” op Radio 1)
Belga Image
Radio- en televisieuitzendingen
Lantis, de beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, zette een eigen talkshow op poten: “Lantis Late Night”. “Comedian Bert Gabriëls was de gastheer. Hij heeft enkele live-interviews gedaan en een optreden gegeven. We hadden filmpjes waarin we terugblikten naar het voorbije jaar, en er was ook een interactief luik, met meerkeuzevragen voor de kijkers”, vertelt Annik Dirkx van Lantis.
Volgens Lantis was de show een groot succes. “80 procent van ons personeel heeft de show live bekeken, en achteraf hebben heel wat andere collega’s de show alsnog ingehaald”, aldus Dirkx. “We hebben er heel enthousiaste feedback op gekregen.”
Een eigen talkshow, het klinkt duur. “Maar toch was het niet duurder dan ons traditionele nieuwjaarsfeest”, klinkt het. “Eten en à volonté voor iedereen heeft ook een prijskaartje.”
Onze arbeiders in India zijn speciaal langer gebleven om zeker mee te kunnen luisteren naar onze radio-uitzending.
Heel wat bedrijven kozen voor een eigen radio-uitzending om de kerstperiode op te leuken voor het personeel. Onder meer Orange, Telenet en SD Worx deden dat. “Muziek verbindt”, verklaart Bart Van Bambost. Ook in zijn bedrijf, Nipro, werd een live radio-uitzending van drie uur gemaakt.
“We lieten collega’s verzoekplaten aanvragen om elkaar te bedanken, en er waren enkele live-interviews”, zegt Van Bambost. Nipro maakt medische apparatuur en heeft vestigingen in Europa, de VS en India. “Het was even puzzelen om een tijdstip te vinden waarop iedereen kon meeluisteren. We hoorden achteraf dat onze Indische arbeiders speciaal later in de fabriek zijn gebleven om zeker te kunnen luisteren.”
Start to run voor het goede doel
Bij consultancybedrijf Deloitte kwamen ze met een heel ander concept: een soort “Start to run”. Medewerkers konden kiezen of ze wilden wandelen of joggen, en kregen dan een soort podcast mee voor onderweg. Aangemoedigd door de CEO en andere medewerkers. Met het wandelen en joggen werd ook geld ingezameld voor een goed doel.
Bij evenementenbureau “Evenmasters” kwamen heel wat vragen binnen om een digitale nieuwjaarsdrink toch wat op te leuken. “Dat kan gaan van een quiz tot een digitale escape room”, vertelt Stephanie Le Clef van Eventmasters.
Maar bij alle gecontacteerde bedrijven komt steeds hetzelfde terug: “We hopen dat we snel opnieuw in het echt met elkaar kunnen toasten”.
Digitale nieuwjaarsreceptie niet voldoende
HR-dienstenbedrijf Acerta waarschuwt dat een digitale nieuwjaarsreceptie niet voldoende voor het personeel tijdens deze moeilijke coronaperiode. “Een nieuwjaarsreceptie kan leuk zijn, maar veel belangrijker is dat je tijdens deze coronacrisis regelmatig contact houdt met alle medewerkers”, vertelt Nele Ronsmans van Acerta. “Het is belangrijk om helder te communiceren, zodat iedereen weet waar het bedrijf mee bezig is. Maar ook om regelmatig te luisteren naar hoe het met iedereen gaat, en of de combinatie met het privéleven nog lukt in deze moeilijke tijden.”