Onderzoek: supermarkt stuurt klant te weinig op dierenwelzijn

N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.

Luister naar

Duurzaamheid De supermarkt heeft diervriendelijke producten, maar ook vlees, vis en zuivel zonder keurmerk. Ook om de vleesconsumptie terug te dringen ligt er nog een taak voor de supers, stelt ideëel marktonderzoeker Questionmark.

Martine Kamsma

13 december 2021 om 22:45

Leestijd 2 minuten

Behalve met acties voor vegaproducten sturen supermarkten niet op minder vlees eten. Coop, Plus en AH hadden in een steekproef van reclamefolders het meeste vlees in de aanbieding.

Foto Sabine Joosten/ANP

Supermarkten praten wel over diervriendelijker vlees, maar laten de keuze aan de consument. Veel dierlijke producten hebben geen keurmerk voor dierenwelzijn en consumenten worden nauwelijks gestimuleerd diervriendelijker te kiezen.Dat stelt het ideële onderzoeksbureau Questionmark, dat het assortiment, de aanbiedingen en de doelen onderzocht van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk en Coop (inmiddels overgenomen door Plus). Deze supermarktketens zijn samen goed voor 80 procent van de markt. Ekoplaza werd in het onderzoek meegen …

Lees verder…….