2021. Met crypto’s heb je nooit last van lockdownverveling

N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.

Menno Tamminga

27 december 2021 om 22:45

Leestijd 2 minuten

De beelden zijn in zwart-wit. Na twintig seconden is het voorbij. Je ziet een jonge vent een glas in een teug leegdrinken. De boodschap: „Dit is de man. Dit is zijn bier. Prachtpils.” Deze reclame van Amstel is meer dan een halve eeuw oud. In het publieke debat vielen toen geen woorden als genderdiversiteit en woke. Is er sindsdien iets veranderd?Sommige fabrikanten zullen mannen op een voetstuk blijven plaatsen om hun producten te verkopen. Van sigaretten en bier tot klusmarkten en autoracerij. Maar er is de afgelopen jaren ook iets nieuws bijgekomen waarmee mannen, echte mannen, zich kunnen onderscheiden.

Lees ook: AFM ziet gevaar ‘finfluencers’; maar ziet vooral fout bij brokers en banken

Crypto. Digitale valuta’s, zoals bitcoin, ethereum, cardano. Dat zijn echte mannendingen. Ruim drie jaar geleden was de verhouding tussen mannen en vrouwen die in crypto beleggen negen tegen een, bleek uit een onderzoek van beleggingsplatform eToro. Sindsdien zijn de prijzen van crypto’s zigzaggend omhoog gegaan. Het is simpeler geworden om crypto’s te kopen en verkopen. De advertenties groeien rap. Meer financiële influencers op sociale media praten erover. En daardoor is de populariteit van de bitcoin en andere cryptomunten met sprongen toegenomen. De man-vrouwverhouding is wel wat evenwichtiger geworden dan in 2018, maar het mannelijke overwicht blijft. Uit een onderzoek (september 2021) van Raboba …

Lees verder…….

UA-153105726-1