Het ‘vieze geheim’ van de luxe-industrie: de grijze markt

N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.

Luister naar

Ongeautoriseerde merkenverkoop Jarenlang knepen de grote luxemerken een oogje dicht als het om de ‘grijze markt’ ging. Maar de laatste jaren wordt het steeds moeilijker om deze „langzame dood voor luxegoederen” te beteugelen. Wat is hier aan de hand?

Jonas Kooyman

6 januari 2022 om 22:25

Leestijd 5 minuten

Foto Grinvalds

Stel, je wilt een Rolex kopen. Dan kun je dat doen bij een geautoriseerde Nederlandse juwelier. Voor de zilverblauwe Rolex Yacht Master II, bijvoorbeeld, betaal je 24.200 euro bij een officieel verkooppunt. Zoek je naar dit model op Google, dan gebeurt er iets geks. Je komt op een site terecht, Chronex, waar het model ineens nog maar 22.370 euro kost. Hetzelfde geldt voor een Prada-tas, het Galleria-model, genoemd naar de Milanese winkelgalerij. Die kost 1.850 op de officiële site en maar 1.612 euro op een luxe uitziende webshop genaamd Cettire. Dan houd je toch meer dan 100 euro over. Hoe kan dat?
Het wordt ook wel het ‘vieze geheim’ van de luxe-industrie genoemd: de grijze markt. In teg …

Lees verder…….